Mátis Éva üzente 11 éve

Köszi Attila! Igy - bővebb információval- másképpen értelmezhető az eredetileg eléggé
morbidnak tűnő cikk.

Válasz

K Attila üzente 11 éve

Bocsánat a figyelmetlenségért. bedupláztam

Válasz

K Attila üzente 11 éve

Teljesen egyetértek azzal amit a számunkra akár nemtetsző kultuszok tiszteletéről írsz!

Magam nem rendelkezem kellő ismerettel a szokásról, ezért beidézem Tarr Dániel írásának egy idevonatkozó részletét:

"Ma’nene: Az elholt testének újraöltöztetése alkalmából tartott ünnepi lakoma, amit háromévente tartanak. Célja, hogy emlékeztesse az elholtak szellemét a családjáról való gondoskodásra. Ilyenkor ellátogatnak a családi sírhelyhez, és a holttestek maradványait rendbe teszik. Ételt, italt és ruhákat visznek az elholtaknak. Ha a testek még egyben vannak, (rendszerint nincsenek) akkor új ruhába öltöztetik őket. Miután ezen a klímán rendszerint hamar elbomlanak a testek, a sza’dani toradzsák körében kialakult a szokás, hogy az elholtról egy kb. másfél méter magas fából készült másolatot, egy fabábut készítenek. Ez a fabábú rendszerint nem hasonlít a halottra, csak az elholt elsődleges nemi jellegére utaló vonásokkal rendelkezik. Az utóbbi tíz évben azonban balinéz hatásra létrejött egy olyan fafaragó stílus, amely törekszik megörökíteni a halott arcvonásait is. Az ilyen fabábuk, már rendkívül élethűek és határozottan emlékeztetnek arra akit ábrázolni hivatottak.
Az ilyen fabábut tau-tau-nak nevezik, és rendszerint a sír bejáratánál helyezik el. Szigorúan tilos megérinteni, kivétel a ma’nene szertartás keretében. Ha bármilyen más alkalommal ajándékokat visznek a halottnak, akkor a tau-tau kezébe helyezik. Csak a nemesi kaszthoz tartozóknak van joga (és módja) ilyen tau-taut készíteni. A tau-taut egy külön erre képzett fafaragó specialista készíti (pande tau-tau), aki a rapaszan kettős temetési szertartás második temetésének megkezdtével kezdi el kifaragni azt. A tau-tau értékét az is meghatározza, hogy milyen fából készült, és némely igen gazdag családnak még arra is van módja, hogy a faragandó fa anyagát meghatározza. A legértékesebb tau-tauk a nangka nevű gyümölcs fájából készülnek, míg az átlagos tau-tauk a kapok fa törzséből. A legegyszerűbbeket, az ideiglenesen állított tau-tau lampá-kat, bambuszból készítik. Minden egyes tau-tau ára egy bivaly. Minél értékesebb egy tau-tau, annál értékesebb bivallyal kell fizetni érte.
A nemesi kasztból származó férfiaknak és nőknek egyaránt joga van tau-taut készíttetni maguknak. Miután a nemesi családok rendszerint liangokba, sziklafalakba vájt barlangsírokba temetkeznek, a tau-taukat magasan függő erkélyszerű mellvédekre állítják, amiket csak bambuszlétrával lehet megközelíteni. Ha egy halottnak van tau-tauja, akkor ezt a tau-taut öltöztetik új ruhába.
Ma a toradzsák körében csak a ‘katolikusok’ készítenek maguknak tau-taut, a reformátusoknak ezt tiltja az egyházuk; és miután a reformátusok vannak többen, egyre kevesebb új tau-tau látható Tanatoradzsában."

Mivel a Ma’nene "rituálé" egy átfogóbb kultusz része ezért akit érdekel utánnaolvashat itt:Magam nem rendelkezem kellő ismerettel a szokásról, ezért beidézem Tarr Dániel írásának egy idevonatkozó részletét:

"Ma’nene: Az elholt testének újraöltöztetése alkalmából tartott ünnepi lakoma, amit háromévente tartanak. Célja, hogy emlékeztesse az elholtak szellemét a családjáról való gondoskodásra. Ilyenkor ellátogatnak a családi sírhelyhez, és a holttestek maradványait rendbe teszik. Ételt, italt és ruhákat visznek az elholtaknak. Ha a testek még egyben vannak, (rendszerint nincsenek) akkor új ruhába öltöztetik őket. Miután ezen a klímán rendszerint hamar elbomlanak a testek, a sza’dani toradzsák körében kialakult a szokás, hogy az elholtról egy kb. másfél méter magas fából készült másolatot, egy fabábut készítenek. Ez a fabábú rendszerint nem hasonlít a halottra, csak az elholt elsődleges nemi jellegére utaló vonásokkal rendelkezik. Az utóbbi tíz évben azonban balinéz hatásra létrejött egy olyan fafaragó stílus, amely törekszik megörökíteni a halott arcvonásait is. Az ilyen fabábuk, már rendkívül élethűek és határozottan emlékeztetnek arra akit ábrázolni hivatottak.
Az ilyen fabábut tau-tau-nak nevezik, és rendszerint a sír bejáratánál helyezik el. Szigorúan tilos megérinteni, kivétel a ma’nene szertartás keretében. Ha bármilyen más alkalommal ajándékokat visznek a halottnak, akkor a tau-tau kezébe helyezik. Csak a nemesi kaszthoz tartozóknak van joga (és módja) ilyen tau-taut készíteni. A tau-taut egy külön erre képzett fafaragó specialista készíti (pande tau-tau), aki a rapaszan kettős temetési szertartás második temetésének megkezdtével kezdi el kifaragni azt. A tau-tau értékét az is meghatározza, hogy milyen fából készült, és némely igen gazdag családnak még arra is van módja, hogy a faragandó fa anyagát meghatározza. A legértékesebb tau-tauk a nangka nevű gyümölcs fájából készülnek, míg az átlagos tau-tauk a kapok fa törzséből. A legegyszerűbbeket, az ideiglenesen állított tau-tau lampá-kat, bambuszból készítik. Minden egyes tau-tau ára egy bivaly. Minél értékesebb egy tau-tau, annál értékesebb bivallyal kell fizetni érte.
A nemesi kasztból származó férfiaknak és nőknek egyaránt joga van tau-taut készíttetni maguknak. Miután a nemesi családok rendszerint liangokba, sziklafalakba vájt barlangsírokba temetkeznek, a tau-taukat magasan függő erkélyszerű mellvédekre állítják, amiket csak bambuszlétrával lehet megközelíteni. Ha egy halottnak van tau-tauja, akkor ezt a tau-taut öltöztetik új ruhába.
Ma a toradzsák körében csak a ‘katolikusok’ készítenek maguknak tau-taut, a reformátusoknak ezt tiltja az egyházuk; és miután a reformátusok vannak többen, egyre kevesebb új tau-tau látható Tanatoradzsában."

Mivel a Ma’nene "rituálé" egy átfogóbb kultusz része ezért akit érdekel utánnaolvashat itt:www.tarrdaniel.com/documents/.../V.%20rész%20képekkel.doc

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 11 éve

Vannak (számunkra) érdekes kultúrák...
Ezeket ha tetszenek, ha nem, tisztelnünk kell.

Válasz

oláh tamás üzente 11 éve

ezek nem normálisak.

Válasz

androméden üzente 11 éve

Az oegyiptomiak is szerveztek bulit az elhunyt csaladtagoknak, bar ott egy sir maga volt haz vagy egy "lakas" az illeto rangjatol fuggoen..
A "sem" pap dolga pedig a halott lelkenek megidezese volt, a szajmegnyitasi szertartassal a halott test ujra tudott beszelni es hallani.
Szamunkra ez is a "csoda" kategoriaja lenne, pedig ott mindennapos gyakorlat volt tobb ezer even keresztul..

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 11 éve

Pontosan!!!!!!

Válasz

Dohrmann-Magyar Zsuzsanna üzente 11 éve

Egyet értek Czihaki Viktóriával, a kép nem reális.

Válasz

Keller Ágnes üzente 11 éve

Az asszonyok méregetik: Még mindig jóképű vagy Huan, csak egy kicsit fogytál, mióta nem láttalak!

Válasz

Csernus László üzente 11 éve

Ebédet nem adnak neki, egy doboz sört? Örömében talán táncolna is!

Válasz

czihaki viktoria üzente 11 éve

De most esett le a tantuszom" ez a felvétel a halottal nem reális,, mert egy hároméves hulla már csontváz és annak már se arca se szája se orra nincs mint a képen van- Ha előbb ássák ki akkor pedig balzsamozás nélkül egy büzlene kettő kukacok potyognának ki belőle három a foszló hús lógna róla -- szóval igy ez a kép csak imitáció.

Válasz

czihaki viktoria üzente 11 éve

Hátborzongató és barbár szokás. Na és mitől áll egy csontváz, rudakkal fixálják?

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 11 éve

Hát elég érdekes dolgok zajlanak a Földön. A holttestet kiássák,és sétálni viszik,ráadásul 3 évente,még ilyet !!!!!!

Válasz

altman józsefné üzente 11 éve

Tényleg? Indonéziában a holtak nem bomlanak? NA NE!

Válasz